İŞÇİ TAZMİNAT HAKLARI – KIDEM VE İHBAR TAZMİNATI – İŞTEN AYRILMA

İstanbul’da bulunan İŞ AVUKATLARIMIZ, İŞTEN AYRILMANIZ DURUMUNDA TAZMİNAT alabilmeniz için size en net bilgiyi en kısa sürede verecektir. İşten ayrılmadan önce, işten ayrılma sürecinizin nasıl olması gerektiği, işten ayrılmadan önce nelere dikkat etmeniz gerektiği gibi hususlarda mutlaka hukuki danışmanlık almanızı önermekteyiz.

KIDEM TAZMİNATI

İşi bırakmanız durumunda kıdem tazminatı alabilmeniz için belirli şartları sağlıyor olmanız gerekmektedir. Bu şartların başında en az bir yıllık kıdeminizin olması gelmektedir. İşten ayrılma durumunda bir yıldan az kıdeminiz var ise kıdem tazminatı alamazsınız.

İşten ayrılmanız durumunda kıdem tazminatı alabilmeniz için diğer bir şart da; iş kanunu kapsamında haklı bir gerekçenizin bulunmasıdır. İş Kanunu kapsamında haklı bir gerekçeniz bulunmuyor ise; işten ayrılma durumunda tazminat alamayabilirsiniz.

İşten ayrılma durumunda tazminat alabilmeniz için haklı gerekçelere örnek vermek gerekir ise; işyerinde elden para ödenmesi suretiyle sigorta primlerinizin düşük gösterilmesi, fazla mesailerinizin karşılığının ödenmemesi, resmi tatil çalışmalarının karşılığının ödenmemesi, hafta tatili çalışmalarının karşılığının ödenmemesi, görev tanımı dışında çalıştırılma, sigortasız çalıştırılma, maaşlarınızın sürekli olarak tam ve süresinde ödenmemesi, yıllık izin ücretlerinizin uzunca bir süre gerekçesiz kullandırılmaması vb. durumlar.

İHBAR TAZMİNATI

İşten ayrılma durumunda ihbar tazminatı alabilmeniz için iş akdinize haklı bir gerekçe olmadan işveren tarafından son verilmiş olması gerekir. İşçi, kendi isteği ile işten ayrılırsa haklı bir gerekçesi olsa dahi ihbar tazminatı alamayacaktır. İşveren tarafından işten çıkartılan işçiye eğer ihbar süresi kullandırılmaz ise ihbar tazminatı ödemesi yapılmalıdır.

ASKERLİK SEBEBİYLE KIDEM TAZMİNATI

Zorunlu Askerlik vazifesi nedeniyle işten ayrılmak durumunda olan işçiye diğer şartları da sağlıyor olması şartı ile kıdem tazminatı ödemesi yapılır. İşçinin askerlik nedeniyle işten ayrılması durumunda kıdem tazminatı alabilmesi için mutlaka en az bir yıllık kıdeminin olması gerekmektedir. Bir yılını doldurmayan işçi zorunlu askerlik nedeniyle işten ayrılsa dahi kıdem tazminatı alamayacaktır.

EVLİLİK SEBEBİYLE TAZMİNATI

Evlilik nedeniyle işten ayrılmak durumunda olan kadın işçiye diğer şartları da sağlıyor olması şartı ile kıdem tazminatı ödemesi yapılır. İşçinin evlilik nedeniyle işten ayrılması durumunda kıdem tazminatı alabilmesi için mutlaka en az bir yıllık kıdeminin olması gerekmektedir. Bir yılını doldurmayan kadın işçi evlilik nedeniyle işten ayrılsa dahi kıdem tazminatı alamayacaktır.

EMEKLİLİK SEBEBİYLE KIDEM TAZMİNATI

Emeklilik nedeniyle işten ayrılmak durumunda olan işçiye diğer şartları da sağlıyor olması şartı ile kıdem tazminatı ödemesi yapılır. İşçinin emeklilik nedeniyle işten ayrılması durumunda kıdem tazminatı alabilmesi için mutlaka en az bir yıllık kıdeminin olması gerekmektedir. Bir yılını doldurmayan işçi emeklilik nedeniyle işten ayrılsa dahi kıdem tazminatı alamayacaktır.

ASKERLİK SEBEBİYLE İHBAR TAZMİNATI

İşçinin işten ayrılması durumunda ihbar tazminatı alabilmesi için mutlaka işveren tarafından işten çıkartılması gerekmektedir. Kendi isteği ile istifa ederek işten ayrılan işçiye ihbar tazminatı ödemesi yapılmamaktadır. İşçinin zorunlu askerlik vazifesi nedeniyle işten ayrılması durumunda ihbar tazminatı hakkı bulunmamaktadır.

EVLİLİK SEBEBİYLE İHBAR TAZMİNATI

İşçinin işten ayrılması durumunda ihbar tazminatı alabilmesi için mutlaka işveren tarafından işten çıkartılması gerekmektedir. Kendi isteği ile istifa ederek işten ayrılan işçiye ihbar tazminatı ödemesi yapılmamaktadır. Kadın işçinin evlilik nedeniyle işten ayrılması durumunda ihbar tazminatı hakkı bulunmamaktadır.

EMEKLİLİK SEBEBİYLE İHBAR TAZMİNATI

İşçinin işten ayrılması durumunda ihbar tazminatı alabilmesi için mutlaka işveren tarafından işten çıkartılması gerekmektedir. Kendi isteği ile istifa ederek işten ayrılan işçiye ihbar tazminatı ödemesi yapılmamaktadır. İşçinin emeklilik nedeniyle işten ayrılması durumunda ihbar tazminatı hakkı bulunmamaktadır.

İŞTEN AYRILMA DURUMUNDA FAZLA MESAİ ÜCRETLERİ

İşçinin, işten ayrıldığı tarih itibari ile geçmişe dönük var ise tüm ödenmemiş veya eksik ödenmiş mesai alacaklarının işçiye derhal ödenmesi gerekmektedir. Eğer, işten ayrılma durumunda işçiye mesai alacakları ödenmez ise işçi mesai alacakları için yasal süreç başlatmalıdır.

İŞTEN AYRILMA DURUMUNDA RESMİ TATİL ÇALIŞMASI ÜCRETLERİ

İşçinin, işten ayrıldığı tarih itibari ile geçmişe dönük var ise tüm ödenmemiş veya eksik ödenmiş resmi tatil çalışması alacaklarının işçiye derhal ödenmesi gerekmektedir. Eğer, işten ayrılma durumunda işçiye resmi tatil çalışması alacakları ödenmez ise işçi resmi tatil çalışması alacakları için yasal süreç başlatmalıdır.

İçindekiler Tablosu

İŞÇİ TAZMİNAT HAKLARI – KIDEM VE İHBAR TAZMİNATI 1